Bienvenue chez FRAVOOL !

Hieronder vind je heel wat praktische informatie terug om je een vliegende start te laten maken op het volgende FRAVOOL !-kamp.

Prêt(e) à décoller ? Tous ensemble ! 😉


VISIE

FRAVOOL ! wil kinderen een onvergetelijk kamp bezorgen en hen daarbij laten proeven van la langue de Molière door middel van een onderdompelingseffect. In de voormiddag worden Franse thema’s ludiek uitgediept in een klascontext. In de namiddag gaan we voor sport, spel en crea waarbij Frans zoveel mogelijk de voertaal is.


A. AVANT LE CAMP: voorbereiding en materiaal

  • In de klas maken de kindjes kennis met een aantal Franse thema’s. De beginners doorlopen het vaste beginnersprogramma (se présenter – les couleurs – les fruits – les parties du corps - …) en de habitués krijgen elk kamp een nieuwe thema’s voorgeschoteld (bv. la maison – la nourriture – les vacances – le printemps - … )
  • Al het lesmateriaal vind je terug op de website onder: “Wie zijn wij” >  (scrol naar beneden) “Monitorenruimte”. Log in met het wachtwoord: toutvabien2017++.  Het materiaal is ook voorhanden.  Wil je een nieuw spel proberen/zelf een werkblaadje meebrengen?  Leuk !  Maar leg het graag even vooraf voor aan Ellen, Giel, Manon of Emilia.
  • Er is een werkboekje per kampweek voorhanden.  Dit zou principe ook op de website moeten staan.  Vraag ernaar indien je het niet vindt !!  De klemtoon ligt wél op het bewegenderwijs leren, leren ahv actieve spelletjes.  De werkboekjes zijn ideaal om de leerstof te fixeren, om een “cool down” momentje in te lassen.
  • Selecteer drie spelletjes uit de Game Bank die je leuk lijken. Op die manier heb je altijd wat achter de hand als je onverwachts tien minuutjes over hebt in de klas.
  • Het weekend vlak voor het kamp krijg je de aanwezigheidslijsten doorgestuurd via Google Drive.  Zorg dat je de medische informatie goed doorneemt. Zijn er kinderen met allergieën of intoleranties? Heeft iemand last van een chronische aandoening?  Bekijk ook wie er geen toestemming gebruik fotomateriaal gegeven heeft.  ­­­Zorg ook zelf voor (het uitprinten van) een aanwezigheidslijst voor jouw klasje. 
  • Voorzie zeker een fluitje (om je stem te sparen) en breng je laptop mee.
  • Het wachtwoord van de wifi in De Vlindertuin is: vl1nd3rtu1nw1f1 (het woord “vlindertuinwifi”, waarbij de I’s vervangen werden door 1, de E’s door 3).
  • Neem een foto van je klas alvorens de banken opzij te plaatsen. Zo kan je de tafels op het einde van de week mooi terugzetten en krijgen we geen boze blikken van de school 😊
  • De kampondersteuners brengen kleurplaten mee voor de kinderen om hen te laten chillen tijdens de opvang/pauzes.

B. PENDANT LE CAMP: fun, fun, fun!

  • De bedoeling van het kamp is een leuke onderdompeling in de Franse taal. Gebruik daarom zoveel mogelijk Frans. Spreek Frans met je medemonitoren zodat de leerlingen helemaal in de sfeer vertoeven. Vertaal niet te snel, maar grijp eerst naar prenten, teken, beeld uit.
  • Bij de beginners streven we er in eerste instantie naar dat de leerlingen Frans begrijpen. Bij de habitués ambiëren we ook (beperkte) actieve kennis van de taal.  Differentieer uiteraard waar nodig: pientere beginners laat je spreken, onzekere habitués geef je ruimte, tijd en aanmoedigingen om zich te onwikkelen.
  • Bepaalde zinnetjes moeten de kinderen absoluut na een dag of twee kunnen produceren:
    Un biscuit, s’il vous plaît. / De l’eau, s’il vous plaît. / Je peux aller aux toilettes, s’il vous plaît ?
  • Een aantal zinnetjes wordt zo frequent door de monitoren gebruikt dat ze na enkele dagen geen probleem meer mogen stellen: Lavez-vous les mains. / Enlevez vos manteaux. / Enlevez vos chaussures. / Fermez les yeux. / Mettez-vous en ligne.
  • Vermits kinderen taal snel oppikken aan de hand van liedjes, gebruiken we er een aantal continu doorheen de week. Studeer ze goed in en gebruik ze op elk mogelijk moment 😊  
  • Mettez-vous en ligne.
  • Venez ici, dépêchez-vous.
  • 1-2-3.
  • 1-2-3 chocolat.
  • Bonjour les amis, comment ça va ?
  •       Ellen heeft in de monitorenruimte bij "liedjes" voor een audiobestand gezorgd.  Oefenen        maar !

    • De taken van de kampondersteuner én de tijdsindeling hiervan staan in het bestand “WIE DOET WAT WANNEER”.  De kampondersteuner print ook de aanwezigheidslijsten af die hij zal nodig hebben gedurende heel het kamp én zorgt voor kleurplaten voor tijdens de opvang.
    • Dagindeling: zie "wie doet wat wanneer"


    C. APRÈS LE CAMP

    • Zorg ervoor dat je je lokaal netjes achterlaat. Borstel, dweil en ruim mooi op. Zet de banken terug op hun oorspronkelijke plaats. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen lokaal.
    • Berg al het materiaal dat je gebruikt hebt zorgvuldig op waar je het gehaald hebt !!!!
    • Op vrijdag om 17u30 eten we frietjes en blikken we samen terug op het kamp. Iets om naar uit te kijken!

    NOG DIT  -   AFVAL:

    Wij sorteren ons afval.  In Mechelen gelden de volgende "regels":

    • organisch afval in een wit of blauw kommetje.  Dat mag dan in de bakfiets van Ellen en gaat naar de composthoop.
    • In de blauwe zak mogen PMD en ook plastic verpakkingen (bv. van koeken)
    • In de gele bak of een kartonnen doos doen we papier en karton.  Ook handdroog-doekjes van de toiletten.

    Alle vuilbakken moeten op het einde van het kamp leeg zijn.  Zo mogen we de scholen volgende schooljaren nog gebruiken 

    >