Themaspel

Themaspel "le facteur":

Dit spel is voor "les plus jeunes".  

We introduceren dit themaspel aan de hand van een toneeltje.  Bv. we brengen een SLECHTE postbode op het toneel en tonen het belang aan van een GOEDE postbode.  Wat moet je allemaal kunnen om een goede postbode te zijn?   

Ellen maakt kaarten om te markeren dat de opdracht goed uitgevoerd is.  Op het einde krijgen ze – als ze alle opdrachten goed uitgevoerd hbn – een medaille/ereteken.

Bij elke moni leggen de kinderen één proef af.  Na 20 à 22 min weerklinkt het liedje “le facteur (zie boekje)” en wordt er doorgeschoven.  Er zijn vier opdrachten.  De laatste opdracht doen we allemaal tezamen, de andere drie apart. 

Een goed postbode moet: (hier 4 kernkwaliteiten noteren) : 

Opdrachten voor de kleintjes :

- kernkwaliteit 1 + opdracht erbij: 

Een postbode mag niet nieuwsgierig zijn!

Opdracht: met de ogen geblinddoekt brieven in brievenbussen (gleuf in kartonnen dozen) steken.

Eventueel meerdere brieven met een vorm van bijvoorbeeld een driehoek, cirkel, vierkant en de juiste brievenbus gleuf geblinddoekt vinden.

- kernkwaliteit 2 + opdracht erbij:   Een postbode mag niet bang zijn van honden!

Opdracht: ik (=Sabine, juli Mechelen) heb thuis zo een hond waar je de tanden van moet indrukken en zien dat je niet de verkeerde tand indrukt of zijn mond gaat toe.

Elk kindje van de ploeg mag het proberen tot hij “gebeten is”. Ze moeten samen zoveel mogelijk tanden ingedrukt hebben.

- kernkwaliteit 3 + opdracht erbij: Een postbode moet veel fietsen / lopen = dus sportief zijn!

Opdracht: We splitsen de kindjes in een grote cirkel en ze moeten binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk kranten verdeeld hebben. Er is 1 postbode. De andere kindjes gaan bijvoorbeeld bij een kleurtje staan. We hebben voor elke kleurtje een krant van dezelfde kleurtje. De postbode krijgt 1 krant van de moni die hij zo snel mogelijk naar de juist “huisje” kindje moet brengen. Dan komt de postbode de volgende krant ophalen bij de moni. En zo verder tot de tijd om is. Als we 8 kranten hebben die op bijvoorbeeld 2 min of minder moeten gebracht worden, is het denk ik wel uitdagend genoeg.

Dan mag de postbode wisselen en wordt die een huisje en een ander kindje postbode.

Doel is zoveel mogelijk kranten binnen de minuten te verdelen.

- kernkwaliteit 4 + opdracht erbij:



Elk groepje voert een opdracht uit bij de monitor.  De kinderen schuiven door naar een opdracht/moni.  Dit doorschuiven kan onder begeleiding van een leuk muziekje (bv. "le facteur" (zie boekje)).


Nog een gaatje over ?

Extra opdracht:

(vorig jaar: Een goede badmeester moet ervoor zorgen dat hij niet in slaap valt.  De monitoren gaan geeuwen, en jullie moeten ervoor zorgen dat jullie niet mee geeuwen.  Lukt dat ??? )

Groepjes:

- Buggenhout: 3 groepjes van 8 kinderen

- Mechelen juli: 3 groepjes van 8 kinderen

- Sint-Truiden: 3 groepjes van 8 kinderen

- Beveren: 2 groepjes van 8 kinderen

- Mechelen aug : 4 groepjes van 9 kinderen

- Lummen: 2 groepjes van 6 kinderen


Voorstel voor de aftekenkaart (opdrachten moeten nog genoteerd worden).  

>