Compétition en échelle

Laddercompetitie:
Nodig:
Groot bord met ladder op geschilderd van Emeline
Naamkaartjes - stiften
Elke groep stift/pen
VOORBEREIDINGEN:
- Tijdens de voormiddag duo's vormen. De namen van de kinderen schrijven de kampverantwoordelijke/-ondersteuner al op de naambordjes VOOR aanvang spel.
Hang ze aan het begin van het spel in een willekeurige volgorde op een rij/in een ladder. - Handig: er zijn rode, blauwe, gele, groene hesjes. Geef de kinderen wiens naam je schreef op een rood kaartje, een rood hesje. Etc. Dit maakt het makkelijk bij het kijken op het scorebord: waar is het groepje waarmee iemand een competitie wil doen?
Verzin voor het spel een voldoende hoeveelheid opdrachten die de duo's tegen elkaar kunnen uitvoeren. Voorbeelden: zie hieronder. Zorg ervoor dat ze ongeveer even lang duren.
Het doel: Duo's kunnen andere duo's uitdagen om één van de opgelijste opdrachten te doen. Indien het laagstgeplaatste duo wint, worden de kaartjes van de twee duo's omgewisseld op de ladder. Het doel is zo hoog mogelijk te eindigen. Hang hier eventueel een prijs of reden aan om de hoogste te willen eindigen als extra motivatie. Het duo dat om 15u45 bovenaan de ladder staat, is gewonnen.
Kies op voorhand of de moni bij de ladder een opdracht toewijst of dat diegene die laagst op de ladder staat beslist wat de opdracht wordt. Je kan de kinderen ook een kaartje (opdracht) laten trekken !
Je mag enkel het duo vlak boven jouw duo uitdagen of twee trapjes hoger. Als een lager duo je uitdaagt, moet je die uitdaging aanvaarden.
Schrijf opdrachten op A3-papieren in verschillende kleuren. Rode opdrachten doe je bij die moni, blauwe bij een andere moni,...
Tip: zet bij het begin van het spel de zwaksten redelijk bovenaan, de sterkeren onderaan.
Bij speluitleg: zeg dat iedereen na de opdracht terug naar het spelbord moet komen
Opdrachten:
Voorbeelden voor opdrachten - dit kan nog creatiever ! ;-)
Denken jullie eens mee, eventueel ook aan wateropdrachten ??
- Eendjes vissen: elk kind mag gedurende 5 min vissen. Op het einde worden de punten onderaan de eendjes opgeteld. De ploeg met de meeste punten, wint.
- Transporteer water met de gootjes. Van emmer (met bekertje in) tot andere emmer.
- Speel petanque met je schoenen: wie het dichtst vanop bepaalde afstand bij de kegel gooit, is gewonnen. Speel dit 5x. Wie het meest gewonnen is, wint.
- Start de zandloper en schrijf een zo lang mogelijke naamketting: olivier – roger – robert – tristan - … Wie heeft de meeste namen na 5 min ?
- Speel “wie is het?”. Wie heeft er het eerst 2 overwinningen?
- Speel “uno”. Welke ploeg heeft er het eerst 2 overwinningen? (van zodra er 1 winnaar is, stopt het spel. Het punt gaat dan naar diens duo)
- Stel de klok in op 5 minuten. Wie maakt de hoogste toren met een boek kaarten?
- Los zo snel mogelijk 5 rebussen op. Toon het resultaat aan de moni.
- Vul per twee zo snel mogelijk een sudoku in. Maakte het andere duo een fout? Dan is de tegenpartij gewonnen.
- Maak een papieren vlieger die minstens 5 meter vliegt. Wie eerst is, wint.
- Speel “craie-chaussures” (met een krijtje probeert 1 kind zo snel mogelijk een streepje te trekken op de schoen/sandaal van zijn tegenstrever). Elk kind komt tegen twee tegenstrevers (van het andere duo) uit. Het duo met de meeste punten, wint. Het laaste spelletje telt voor twee punten.
- Blikken gooien. Iedere speler mag 3x gooien naar de blikken. Wie het meest omver heeft, is gewonnen. Indien beide groepen alle blikken omver hebben geworpen, tel dan het aantal worpen. Doe dit om ter eerst tot drie overwinningen.
- Met een bekertje (op je hoofd) moet je water overbrengen om een kommetje te vullen. Het andere duo mag vanachter een aangeduide lijn, deze bekertjes er met een (natte) spons proberen af te gooien.
- Om ter langst muurzitten.
- Elk duo aan een kant van een scheiding(smuur). De duo’s gooien de bal over de muur, in het vak van de andere ploeg. Wie de bal niet meer kan vangen, verliest. Dit spel wordt 3x gespeeld.
- Loop-parcours.
- Decibels halen: installeer op een smartphone een decibelmeter. Beide teams mogen om de beurt proberen zo veel mogelijk lawaai te maken gedurende 10 seconden. Met de decibelmeter weet je nu snel wat het winnende team is. Alternatief: om ter luidst lachen.
- Rietjesketting maken. Elke groep krijgt een emmer water die voor de helft gevuld is, en een hele stapel rietjes. De groepen nemen plaats op vijf meter van hun emmer. Door de rietjes in elkaar te schuiven maken ze nu een (of meerdere) lange rietjes. De groep die de emmer water als eerste leeg kan drinken, wint.
- Maak per duo een kroon uit natuurmaterialen. Na 5 minuten zal de moni beslissen welke de mooiste is.
- Maak een dansje. Na 5 minuten zal de moni beslissen welk het mooiste is.
- Blijf om het langst hangen aan een tak/bar van het speeltuintje. Het duo van de speler die het langst blijft hangen, is gewonnen.
- Dassenroof: elk kind komt tegen twee tegenstrevers (van het andere duo) uit. Het duo met de meeste punten, wint. Het laaste spelletje telt voor twee punten.
- Noem zo veel mogelijk Franse woorden in 2 minuten.
- Zing op 5 minuten tijd zoveel mogelijk Franse liedjes.
- Om ter langst handstand
- Om ter grappigste mop vertellen
- Om ter snelst een mier vinden
- Om ter langst op één been staan (als het te lang duurt kan je er een hanengevecht van maken)
- Om ter snelst een wc-rol afrollen en weer oprollen. Er worden ook punten op netheid gegeven !
- Knikkerspel Benodigdheden: twee grote emmers, knikkers.
Spelregels: Vul twee of meerdere emmers met water en leg er een heleboel knikkers in. Je kunt er stoelen voorzetten zodat de kinderen zitten en hun voeten in de teil hebben. Je legt een handdoek naast elke teil. Het kind dat binnen 1 minuut de meeste knikkers met zijn of haar tenen uit de teil kan halen en op de handdoek legt heeft gewonnen. - Bekertjes gaan ophalen (in een rij geplaatst)
Taakverdeling:
Iemand houdt zich bezig met de ladder -> als dat vlot loopt, kunnen de kinderen mss alleen verder aan het scorebord en kan de moni aan de ladder mee opdrachtjes begeleiden. Probeer de situatie wat in te schatten.
Andere monitoren bemannen de opdrachten-postjes.
Moet nog besproken worden:
Wie is verantwoordelijke?
Taakverdeling.
Moet nog gemaakt worden:
Scorebord + kaartjes om duo’s op te schrijven -> in orde !
Uitprinten opdrachten op gekleurde kaartjes (?) en lamineren
Materialenlijst nodig voor dit spel (Blikken gooien – spel, gootjes, Rebussen, Sudoku’s, Eendjes/vislijntjes/zwembadje ?)