Le grand jeu de chaos

Chaosspel :

Tijd: ruim 2 uur

Plaats: overal

Deelnemers: onbeperkt

Leeftijd: afhankelijk van de opdrachten

Begeleiding: min 2 juryleden


Benodigdheden

Opdrachten (met daarop de gekende woordenschat), pennen, papier, jurytafel, krijt, bekertjes (pionnen) en materiaal nodig voor de opdrachten, dit is: stoelen, flashcards, dobbelsteen, krijt, blinddoek, groot zoekblad met tekeningen, 2 bakstenen, scharen, elastiek van rekkerkoers, pennen/kleurpotloden voor labyrinth etc. op te lossen 

Speluitleg

Op voorhand verstoppen de moni’s enveloppen op het spelterrein.  Op de envelop staat een nummer (of een tekeningetje van interessante woordenschat 😊 ) én steekt een opdracht in 4-voud, dit is dezelfde opdracht afgedrukt op een oranje, geel, groen en blauw papiertje.  Ze tekenen ook het scorebord met krijt op de grond aan de verzamelplek.

We maken vier groepjes: een oranje, geel, blauw en groen groepje.  Max. 4-5 kinderen per groepje, minimum 2.

De moni zegt welke nummer/symbooltje welke groep moet gaan zoeken.  Dit moet zeker niet op volgorde zijn, het is immers een chaosspel  ;-)  De kinderen nemen hun kleur van papiertje eruit.

Ze bereiden daar de opdracht voor als dat nodig is en komen dan terug naar de verzamelplek waar ze de opdracht uitvoeren of afgeven.  De jury (wij moni’s) beoordelen de opdracht en geven punten: 1,2 of 3.  Die schrijven we op hun formulier dat ze meekregen (zie hieronder voor een voorbeeld).  De groep mag nu zijn gekleurde pion het juiste aantal stapjes op het grote scorebord vooruit zetten. 

Als scorebord kan je een slang met vakjes met krijt op de grond tekenen, en als pion neem je omgekeerde gekleurde bekertjes. 

Wie is als eerste aan het eindpunt van de slang is of het verst geraakt is op het einde, is gewonnen.  Roep op het einde iedereen naar het scorebord, deel officieel de 3de, 2de en de ......  1ste plaats mee !!!  Hoera ! 

De opdrachten staan hieronder toegevoegd en in Word: Opdrachten Chaosspel Word.  Niveau beginners.  Tip: print die voor jezelf ook uit, dan weet je wie je wanneer naar welke opdracht stuurt (als het druk is voor de jury kan je de kinderen naar een opdracht sturen die ze zelfstandig kunnen doen).

Let op

Bij de jury is een groepje tegelijk aan de beurt. Als er een ander groepje komt moet deze wachten om de opdracht uit te voeren tot het andere groepje klaar is.


>